"PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK"

03.03.2016 2757

PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK SERVİSİ

 

Rehberlik ve psikolojik danışma servisinin etkinlikleri, önleyici ve gelişimsel rehberlik hizmeti anlayışı çerçevesinde; öğrencilerin kendilerini gerçekleştirmelerine, eğitim sürecinden yetenek ve özelliklerine göre en üst düzeyde yararlanmalarına ve gizil güçlerini en uygun şekilde kullanmalarına ve geliştirmelerine yöneliktir.

Bu amaçlar doğrultusunda düzenlenen her türlü rehberlik ve psikolojik danışma hizmeti öğrencinin kendini keşfetmesi ilkesiyle hareket eder, bireysel farklılıklara saygıyı ve gizlilik ilkesini ön planda tutar.

Rehberlik servisi; yaratıcılığın ve özgür düşüncenin ön planda olduğu bir eğitim anlayışının yaratılmasına destek olur. Bundan dolayı PDR çalışmalarının temelinde 'Gelişimsel Rehberlik Anlayışı' hâkimdir. Gelişimsel Rehberlik; sorun yönelimli, iyileştirici ve önleyici rehberliği kapsayan, bireyin gelişimini etkileyen tüm eğitim - öğretim çalışmalarını kapsamaktadır. Öğrencilerin okula ve çevreye etkin olarak uyum sağlamaları, potansiyellerini tam olarak kullanarak okul başarılarını arttırmaları, kendilerini tanımaları, kabul etmeleri ve geliştirmeleri, başkalarını anlamaları, kabul etmeleri ve kişiler arası iletişim becerilerini arttırabilmeleri için olumlu tutum ve davranışlar geliştirmelerinde onlara destek olmakta, eğitsel ve mesleki kararlar alabilmeleri için gerekli olgunluğa ulaşmalarını hedeflemektedir.

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık; bireylerin kendilerini, duygu ve düşüncelerini anlamalarını, güçlü yanlarını keşfederek zayıf yanlarının farkına varmalarını ve bireylerin kişisel gelişimlerini destekleyerek doğru kararlar almalarını hedefleyen; kabul, hoşgörü, gizlilik ve karşılıklı güven ilkelerinin esas alındığı bir destek hizmetidir.

 

UNUTMAYIN!!! REHBERLİK SERVİSİNE BAŞVURMAK İÇİN MUTLAKA BİR SORUNUNUZ OLMASINA GEREK YOKTUR!!!

"OKULUMUZDA UYGULANAN PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK ÇALIŞMALARI"

  

A - ÖĞRENCİLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

1. Bireysel / Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik

2. Eğitsel Rehberlik

3. Mesleki Rehberlik

4. Sınıf Rehberliği

 

 

B - VELİLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

I.  Bireysel / Grup Psikolojik Danışma ve Rehberlik

II. Veli Eğitim Seminerleri ve Paylaşım Toplantıları

 

 

"BİREYSEL REHBERLİK ÇALIŞMALARI"

Öğrencilerin yaş seviyelerine göre bilişsel, duygusal ve sosyal alanlarda ortaya çıkabilecek farklı sorunlarla ilgili yapılan çalışmalardır. Bireysel rehberlik çalışmaları, öğrencilerin kişisel ve mesleki gelişimlerinin yanı sıra, kendi öğrenimlerini de planlamalarına ve yönetmelerine yardımcı olacak etkinlikleri içerir.

Bireysel rehberlik hizmetlerinin verilmesinde; bireyi tanıma, bilgi verme ve izleme stratejileri kullanılır. Bu çalışmalar kapsamında sadece sorun yaşanan alanlarda çözüme yönelik çalışmalar değil; öğrencilerin güçlü alanları da desteklenerek, kendileri ile barışık, sorgulayan, ruhsal olarak sağlıklı, mutlu, kendi adına karar alabilen bireyler olmalarına yönelik çalışmalar da planlanır.  Öğrencileri daha yakından tanımak ve onlara etkili bir şekilde yardımcı olabilmek için çeşitli ölçek, test ve envanterler uygulanır. Bireysel rehberlik çalışmaları; oryantasyon, öğrenci tanıma, okul olgunluğu, öğrenci-öğretmen-veli ile bireysel görüşmeler, dikkat çalışmaları gibi konuları içermektedir.


"GRUP REHBERLİK ÇALIŞMALARI"

 Öğrencilere yönelik grup çalışmaları, öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak amacıyla ya da Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi' nin belirlediği ihtiyaçlar doğrultusunda gerçekleştirilir.

Bu çalışmalar; akran yardımı, sınav kaygısı, sosyal beceri, öfke kontrolü, problem çözme becerisi, verimli ders çalışma vb. gibi konuları içerir.

Velilere ve öğretmenlere yönelik grup çalışmaları, onların ihtiyaçları doğrultusunda belirlenen konular çerçevesinde küçük gruplarla gerçekleştirilen paylaşım toplantıları şeklinde gerçekleştirilir.

 

 

"EĞİTSEL REHBERLİK ÇALIŞMALARI"

Bireye, eğitsel gelişimi alanında belirli yeterlikler kazandırmak, onun öğrenmesini kolaylaştırmak ve karşılaştığı güçlükleri gidermesine yardım etmek, uygun ve etkin bir öğrenme ortamı oluşturulmasını sağlamaya yönelik hizmetlerdir. Öğrencilerin akademik ve sosyal becerilerini geliştirmek ve bu alanlarda sorun çözme becerilerini kazandırmak hedeflenir. Bununla birlikte, öğrencilere kişisel hedeflerini belirleme ve gerçekleştirme yollarını göstererek, gelecekleri için karar almalarında da destek olmaya çalışılır.

Öğrenciye Yönelik çalışmalar: Öğrencinin ilgi ve yeteneklerini tanımasına yönelik çalışmalar şöyle sıralanabilir:


-Etkin Çalışma Yöntemleri,

-Motivasyon Çalışmaları,

-Zamanı Etkin Kullanmaya Yönelik Çalışmalar,

-Eğitsel Grup Çalışmaları,

- Konferans ve Sosyal Etkinlik Çalışmaları,

- Okul Seçimiyle İlgili Çalışmalar,

- Meslek Seçimiyle İlgili Çalışmalar,

- Başarı Takip Çalışmaları,

- Problem Çözme Becerisi.


 

Veli ve Öğretmene Yönelik Çalışmalar; Okullarımızda eğitsel etkinlikler sadece öğrencilere yönelik değil, velilere ve öğretmenlere de yönelik sürdürülmektedir. Öğretmenler ve veliler; öğrencinin eğitsel gelişim süreci hakkında bireysel / grup görüşmeleri, seminerler, konferanslar ve bültenler yoluyla bilgilendirilir.

 

"SINIF REHBERLİĞİ ÇALIŞMALARI"

MEB tarafından hazırlanan 'sınıf rehberliği programı' ve her öğretim yılı başında yapılan sınıf rehberliği çerçeve programı doğrultusunda, çeşitli sınıf etkinlikleri düzenler. Sınıflarda yapılan rehberlik çalışmaları ağırlıklı olarak sınıf rehber öğretmenleri/sınıf öğretmenleri tarafından yürütülür. Bazı etkinlikler psikolojik danışman tarafından gerçekleştirilir.

 

 

"MESLEKİ REHBERLİK ÇALIŞMALARI"

 Mesleki rehberlik, bireyin, sağlıklı meslek tercihi yapmasında, bir mesleğe yönelmesinde yararlı olabilecek çalışmaları kapsar. Öğrencilerin çeşitli meslekler hakkında bilgi sahibi olmalarına, her meslek hakkında olumlu tutum geliştirmelerine, mesleklerin birbirleriyle ilişkilerini kavramalarına, kendi kişisel nitelikleri ve mesleklerin gerektirdiği özellikler arasında bağlantılar kurarak kendilerine uygun mesleği seçmelerine yardımcı olmak amacıyla yapılır. Bu süreçte öğrenciyi tanımaya yönelik çeşitli etkinlikler, grup çalışmaları, test ve envanterler uygulanarak değerlendirilir.

Mesleki rehberlik kapsamında, öğrenci ve gerek görülen kişilerle bireysel görüşmeler yapılır. Öğrenci ve velilere yönelik kariyer planlama, üst öğretim kurumunu ve meslekleri tanıtma çalışmaları etkinlikleri yapılır.

Mesleki Rehberlik Hizmetleri üç aşamada gerçekleştirilir:

I.- Bireyi (öğrenciyi) tanıma,

II.-Meslek alanlarını tanıtma,

III.-Bireyin kişisel nitelikleri ile mesleklerin gerektirdiği özellikler arasında bağlantıyı kurarak kendine uygun bir mesleği seçmesine yardım etme.

Eğitim-öğretim süreci boyunca, öğrencilerin mesleki gelişimleri açısından; ilgi - yetenek ve kişisel özelliklerini, çevrelerini, iş ve çalışma dünyasını, insanlar arasındaki farklılıkları, eğitim ve iş yaşamı arasındaki ilişkileri anlamalarında destek olunmaya çalışılır.